Autor článku: Wotnel
Aktualizováno: Sco Angel
Pár slov úvodem... Tento návod je určený především pro lidi, kteří se moc o samotné změny v EoC nezajímali, nezkoušeli si betu nebo neumí moc dobře anglicky, aby zjistili co jaká abilita dělá. Doufám, že vám tento článek pomůže se trochu zorientovat v novém systému.
Action bar
Jednou z prvních věcí a největších změn, kterou s sebou EoC přináší je právě Action Bar. K čemu to ale vlastně je? Action Bar nám umožňuje si 'nabindovat' různé ability, skilly, jídlo či teleporty na námi zvolené klávesy. Chcete mít teleport vždy po ruce, třeba na klávese Q? Není problém.
Ovládání Action Baru:
1) Zámek - umožňuje odemknout/uzamknout action bar. Při uzamčeném action baru nelze vyndavat ani nějak měnit jeho obsah.
2) Koš – slouží k odendání ability z action baru, pro vyčištění a odstranění všech abilit najednou lze použít volbu Clear All (kliknutí pravým tlačítkem na koš).
3) Posuvník, lze jím přepínat různé lišty action baru. (Alternativně klávesovou zkratkou Shift + číslo dané lišty)
4) Adrenalin bar – jak už název napovídá, ukazuje nám aktuální hodnotu našeho adrenalinu.
5) Tato malá ikonka umožňuje zvolit cíl bez toho aniž bychom na něj zaútočili. Více informací v odstavci 'Combat panel'.
6) Pokud chcete změnit klávesu, která bude spouštět jednotlivé ability – tak to se dělá kliknutím pravým tlačítkem myši na okýnko action baru a výběrem volby 'customize', poté, co dáte customize klikněte na klávesu jež bude reprezentovat dané okýnko. (Pozn.: Povolené jsou znaky A-Z, 0-9, -=#/[];,. )
7) Přidávání abilit, skillů či předmětů do action baru je jednoduché, chytněte danou abilitu a přetáhněte jí na libovolné okýnko action baru. Předměty mají různé akce, například jídlo a potiony mají drink/eat, armory mají wear a předměty jako ore a bary mají drop (dá se tak snadno vydropovat inventář ore).
Equipment
S příchodem EoC se změnilo hodně, došlo k obnovení a zdůraznění starého herního principu – Combat Triangle. Podíváme se teď blíž na to, co jednotlivé statistiky znamenají.
1) Damage – Množství poškození jež způsobují vaše normální útoky.
2) Accuracy – Pravděpodobnost zda se se vám útok podaří. (V Beta verzi EoC se 10 bodů accuracy rovnalo 1% šance, tj. 75% šance na vyvolání útoku v případě jaký je uveden na screenu).
3) Critical – uvádí šanci na kritické poškození (tj. 200% damage). Kritické poškození ovlivňuje pouze normální útoky.
4) Type – druh útoku, který máte aktuálně zvolený.
5) Speed – rychlost útoku.
6) Armour rating – číslo jež nám udává šanci na vykrytí útoku.
7) Prayer bonus – o kolik se sníží spotřeba prayeru.
8) Life bonus – udává množství bonusových životů získaných armorem.
9) Efektivita proti různým combat stylům. Sloupec 'Offensive' nám vyjadřuje jak moc se využije náš potenciál v udílení poškození proti danému stylu. Sloupec 'Defensive' nám naopak říká, s jak velkou účiností se budeme proti různým stylům bránit.
Combat panel
I combat panel prošel různými změnami a ty si teď popíšeme. Panel je přístupný ikonkou symbolizující dva meče či přes klávesovou zkratku F5. Panel slouží nejen k nastavení XP, Auto-retalite ale i ke studování slabostí (weaknesses) nepřítele či ke sledování buffů a debuffů. [pozn.: Buff – pozitivní effekt, Debuff – negativní effekt].
Pokud si chcete prostudovat slabosti svého cíle a nechcete na něj útočit, lze využít šipky v Action Baru (viz. Action Bar).
1) Tlačítko XP umožňuje nastavit, do jakých skillů půjdou XP.
2) Staré dobré auto-retalite.
3) Váš aktuální status, ikonka vlevo symbolizuje vaší slabost - útok proti němuž jste nejvíc zranitelní. Číslo nad touto ikonkou je váš total level či combat level, to se mění podle toho zda se nacházíte v combat aktivní či combat passivní oblasti. Pod touto oblastí se nachází několik okýnek, ty symbolizují aktivní buffy a debuffy.
4) Váš cíl/nepřítel. Ikona vpravo symbolizuje největší slabinu, číslo nad ní opět symbolizuje combat level. Pod touto oblastí se opět zobrazují buffy a debuffy cíle.
Ability book
Další novinkou je ability book, klávesová zkratka F4. V tomto panelu máme všechny nashromážděné všechny nejrůznější ability. Postupně si je rozebereme:
V hranatých závorkách jsou uvedené cooldowny (čas za jak dlouho se abilita obnoví k dalšímu použití), ve složených závorkách pak zda-li je potřeba nějaká konkrétní zbraň či štít.
Tipy k používání abilit:
Výhodné je kombinovat ability které nepřítele omráčí následované abilitami, které dávají bonusové poškození do omráčených cílů. Např.:Impact a Torture abilitu, Impact nepřítele omráčí a tím pádem Torture dá pak mnohem větší poškození.
ATTACK
Basic ability
- Slice [3sec] - Poškození až za 125% normálního útoku. O 10% větší šance, že poškození bude kritické.
- Backhand [15sec] - Omráčí cíl na 3 vteřiny. V případě, že je cíl imuní vůči omráčení, udělí mu poškození za 188% normálního útoku.
- Sever [30sec] - Poškození až za 188% normálního útoku. V příštích 10 vteřinách je poškození udílené cílem redukováno o 10%.
- Smash [10sec] {2hand} - Poškození až za 125% normálního útoku. V PvP navíc sundá nepříteli prayer protect.
- Barge [20sec] - Rozeběhnete se proti cíli a narazíte do něj, to nepřítele omráčí na 3 vteřiny. Imuní cíle dostanou poškození za 188% normálního útoku.
- Havoc [10sec] {Dual-Wield} - Poškození za 125% z obou zbraní.
Threshold ability
- Slaughter [30sec] - Způsobí, že cíl bude krvácet za 100-250% normálního útoku v průběhu 10 vteřin. Pokud se cíl začne pohybovat, zvětší se poškození o 300%.
- Hurricane [20sec] - Poškození za 188% normálního útoku všem cílům kolem hráče.
- Flurry [20sec] {Dual-Wield} - budete zasahovat všechny nepřátele okolo vás po dobu 6 sekund. Pokud minete jeden cíl, všechny útoky koncentruji na původní cíl.
Ultimate ability
- Overpower [30sec] - Poškození za 200-400% normálního útoku.
- Massacre [60sec] {Dual-Wield} - Poškození za 157% normálního útoku oběma zbraněmi hned a další poškození ve výši 157% normálního útoku v průběhu 6 vteřin.
- Meteor Strike [60sec] {2hand} - Poškození za 300-400% normálního poškození. Lze použít jen vůči cílům kteří mají více jak 50% života.
- Balanced Strike [120 sec] - pokud máte méně LP než nepřítel, tak rozdíl mezi vaším a jeho LP bude damage, kterou mu uštědříte a současně vás to vyléčí o 1/2. Pozor, pokud nepřítel má méně LP než vy, tak vás to zraní a jeho to vyléčí.
STRENGTH
Basic ability
- Kick [15sec] - Omráčí nepřítele na 3 vteřiny
- Punish [5sec] - Poškození za 100% normálního útoku, 135% v případě, že je cíl omráčen.
- Dismember [30sec] - Poškození za 125% normálního útoku v průběhu 6 vteřin.
- Fury [20sec] - V příštích 6 vteřinách budete dávat normálními útoky 150% poškození.
- Cleave [10sec] {2hand} - Poškození za 125% všem cílům před hráčem.
- Smite [10sec] {Dual-Wield} - Poškození za 100% normálního útoku, v případě, že cíl nosí štít, dá poškození ve výši 157% normalního útoku.
Threshold ability
- Destroy [20sec] - Cíl je omráčen na 6 vteřin a dostane poškození za celkem 188% normálního útoku.
- Assault [30sec] - V příštích 6 vteřinách budete dávat normálními útoky 219% poškození.
- Quake [20sec] {2hand} - Poškození až 100% normálního útoku všem blízkým cílům. Zároveň vysaje 5% jejich defence. [Až do maxima 10%].
Ultimate ability
- Berserk [60sec] - Všechna poškození ať už udělovaná cíli, nebo cílem udělovaná do vás jsou zvětšena o 100% na 20 vteřin.
- Pulverise [60sec] {2hand} - Udělí do cíle poškození za 219% normálního útoku a zredukuje poškození udělené cílem do vás o 25% na 20 vteřin.
- Frenzy [60sec] {Dual-Wield} - Dostanete se do stavu naprostého šílenství po dobu 10 vteřin. Během této doby udílíte poškození za 20% maximálních životů každé 2 vteřiny všem cílům před vámi.
RANGED
Basic ability
- Piercing shot [3sec] - Poškození za 125% normálního útoku, za 157% v případě, že je cíl omráčen.
- Binding shot [15sec] - Omráčí nepřítele na 3 vteřiny a spoutá(bind) ho až na 20 vteřin. Pokud je cíl imuní vůči omráčení, dostane poškození za 188% normálního útoku.
- Dazing shot [5 sec] - způsobí poškození za 120% a sníží nepříteli 10% přesnost.
- Ricochet [10sec] - Příští útok se odrazí do dvou nejbližších cílů a udělí poškození za 100% normálního útoku.
- Needle strike[5 sec] dual weild - způsobí 120% poškození a je tu 10% šance na kritický zásah.
- Fragmentation Shot [15sec] - Poškození za 100-188% normálního útoku po dobu 6 vteřin. Pokud se cíl začne pohybovat, zvětší se toto poškození o 300%.
- Escape [20sec] - Skok dozadu o 7 polí.
- Snipe [10sec] - Poškození za až 219% normálního útoku po 3 vteřinách.
Threshold ability
- Snap shot [20sec] - Dvojitý normální útok.
- Bombardment [30sec] - Poškození za 219% normálního útoku všem cílům v okruhu hlavního cíle.
- Rapid fire [20sec] - Poškození za 94% normálního útoku každé 2 vteřiny po dobu 6 vteřin.
Ultimate ability
- Deadshot [30sec] - Poškození za 188% normálního útoku hned a dalších 157% v průběhu 6 vteřin.
- Incendiary Shot [60sec] {2h bow} - Vystřelí ohnivý šíp, který po 3 vteřinách vybouchne a udělí poškození ve výši 40% maximálních životů cíle.
- Unload [60sec] {Dual-Wield} - Všem cílům, kteří stojí na místě na jež byla abilita seslána, bude uděleno poškození ve výši 35% maximálních životů každé 2 vteřiny po dobu 6 vteřin.
- Death's Swiftness[60 sec] - vžaduje quest The World Wakes. Vytvoří okolo vás auru a budete zraňovat o 50% víc. Nepřítel, který je v působení aury dostává 10-20% poškození.
MAGIC
Basic ability
- Torture [3sec]- Poškození ve výši až 125% aktuálního spellu. V případě, že je nepřítel omráčený (stun), zvedá se poškození až na 157%.
- Impact [15sec]- Omráčí cíl na 3 vteřiny. Cíl, který je immuní vůči omráčení dostane poškození ve výši 188% aktuálního spellu.
- Chain [10sec]- Příští kouzlo přeskočí na dva nejbližší cíle a dá poškození ve výši 100% aktuálního spellu.
- Combust [30sec]- Poškození v průběhu 6 vteřin, celkem za 100-125% poškození aktuálního spellu.
- Surge [20sec]- Teleport o 10 polí dopředu.
- Dragon Breath [10sec]- Poškození všech nepřátel nacházejících se před hráčem. Poškození až 188% aktuálního spellu.
- Sonic wave [5 sec] obouruční zbraň- 120% větší damage a 10% na přesnost na další útok.
- Concentrated blast [5 sec] (dual zbraně - wand a kniha) - 3x magický útok s 100% poškozením, každý úder má šanci na 5% kritický zásah.
Threshold Ability
- Asphyxiate [20sec]- Omráčí cíl až na 6 vteřin a každé dvě vteřiny dá poškození ve výši normálního útoku (tj. 100%).
- Wild Magic [20sec]- Dvojitý útok, který má potenciál dát poškození mezi 25% a 250% normálního poškození.
- Detonate [30sec]- Vytvoří energetickou kouli, která se nabíjí až po dobu 12 vteřin. Čím déle se nabíjí, tím větší poškození pak dá. Druhou aktivací spellu se effekt aktivuje. (Pozn.: Poškození se udělí jen blízkým cílům).
Ultimate Ability
- Omnipower [30sec] - Poškození až 200-400% aktuálního poškození spellu.
- Metamorphosis [60sec]- Postavička se na 20 vteřin přemění na elementála (typ záleží na posledním použitém spellu). Během přeměny má hráč bonus 50% k poškození a kouzlení ho nestojí runy.
- Tsunami [60sec]- Poškození všem cílům před postavičkou až za 250% normálního poškození.
- Sunshine [60sec] - vyžaduje quest The World Wakes. Vytvoří okolo vás auru, budete zraňovat o 50% více a nepřítel v působení aury bude zraňovan za 10-20%.
DEFENCE
Basic ability
- Anticipation [24sec] - po dobu 10 vteřin se zmenší poškození, které dostáváte o 10% a poskytuje po tuto dobu imunitu na omráčení (stun).
- Freedom [30sec] - Sundá z vás všechna omráčení (stuny), zpomalení a poškození která probíhají v časových intervalech (damage over time). Zároveň poskytne 6 vteřin imunitu proti těmto efektům.
- Provoke [10sec] - Donutí cíl aby útočil na hráče jež abilitu použil. Při použití v PvP způsobí, že hráč který je touto abilitou ovlivněn dává o 50% menší poškození do ostatních cílů. Tato redukce poškození se vztahuje i na hráče jež abilitu použil v případě, že útočí na jiný cíl.
- Bash [15sec]{Shield} - Omráčí cíl na 3 vteřiny, v případě, že cíl je imuní vůči omráčení, dá 188% poškození zbraně.
- Preparation [20sec] {Shield} - Způsobí, že v příštích 10 vteřinách kterýkoliv útok který vaše postavička dostane sníží cooldown ability Resonance o 3 vteřiny.
- Resonance [30sec] {Shield} - První útok v příštích 6 vteřinách Vás místo poškození vyléčí.
Threshold ability
- Debilitate [30sec] - Poškození až za 100% normálního útoku. V dalších 10 vteřinách jakékoliv poškození od tohoto cíle proti vám je redukováno o 50%.
- Revenge [20sec] {Shield} - Každý útok, který vaše postavička dostane vám dočasně zvýší celkové poškození o 10% [max. 100%]. Trvá 10 vteřin.
- Reflect [20sec] {Shield} - V příštích 10 vteřinách odrážíte polovinu veškerého poškození, které dostáváte.
Ultimate ability
- Immortality [120sec] {Shield} - Během příštích 30 vteřin se veškeré poškození, které dostáváte redukuje o 25%. V případě, že byste během tohoto efektu měli umřít, Immortality vás vrátí zpět do života za cenu předčasného skončení.
- Rejuvenate [300sec] {Shield} - Obětujete všechen svůj adrenalin na vyléčení 40% svých životů a v průběhu 10 vteřin se vám zregenerují všechny staty.
- Barricade [60sec] {Shield} - Na 10 vteřin jste imuní vůči jakémukoliv poškození.
- Natural Instinct[60 sec] - vyžaduje quest The World Wakes. Vysaje ze soupeře adrenalin a přidá vám. Pokud bojujete proti monstru, který adrenalin nemá, tak po dobu 20 sec budete dostávat o 200% více adrenalinu.
CONSTITUTION
Basic ability
- Regenerate - Přeměna zbývajícího adrenalinu na životy. Funguje pouze mimo combat. (Pozn.: Combat se zruší cca po 5 vteřinách nebojování).
- Incite - Zvýší šanci, že nepřátelé spíše zaútočí na vás než na vaše spolubojovníky. V PVP nemá effekt.
- Single-Way Wilderness - Zapnutím této ability přepínáte zda bude ve wilderness multicombat či singlecombat. Zapnutí ability trvá 10 vteřin a jakákoliv PvP akce během této doby abilitu zruší. Nastavení ability zůstává i v případě smrti či log-out.
Ultimate ability
- Momentum - Na příštích 20 minut zvýší damage normálními útoky (až o 100%). V případě, že během efektu začnete používat další ability, Momentum se zruší.
- Guthix's Blessing - vyžaduje quest The World Wakes. Okolo vás obklopí motýl, který vás vyléčí za 2 sekund 8% vašeho LP po dobu 10 sekund. Nepotřebujete štít, ale nelze současne kombinovat s Rejuvenate.
--------------
Buff - pozitivní efekt, může nám zvednout maximální životy, zrychlit útoky, zvětšit míru poškození apod.
Debuff - negativní efekty, ve hře RuneScape jsou momentálně 4 typy negativních efektů:
1.) Stun (omráčení) - Nemůžete se hýbat, jíst, pít. Lze použít jen ability na zrušení tohoto debuffu. (viz. Defence ability)
2.) Bind (svázání) - Nemůžete se hýbat, jíst a pít lze. Taktéž se dá tento efekt zrušit abilitou z Defence stromu.
3.) Snare (zpomalení) - Pouze omezený pohyb, ostatní věci lze provádět.
4.) Damage over Time (poškození udělované po určitou dobu) - Po určitou dobu budete dostávat poškození, funguje to stejně jako starý dobrý poison, ale v mnohem kratších časových intervalech.
Passive efekty
Asi nejeden z vás si všiml, že ze hry vymizeli klasické 'special attacky'. Aby JaGEX vykompenzoval ztrátu special attacků, dal některým zbraním pasivní efekty. Příkladem u godswordů jsou následující:
Armadyl Godsword: 25% šance při každém útoku, že zvýší Attack a Strength.
Bandos Godsword: 25% šance při každém útoku na snížení Defence nepřítele.
Saradomin Godsword: 25% šance při každém útoku na vyléčení životů a obnovení jednotek prayeru.
Zamorak Godsword: 25% šance při každém útoku na omráčení nepřítele.