Runescape - Největší CZ/SK Runescape fan web - RSko.cz

RSko.cz

Návody, Questy, Příručky,...

Projekty: Platick návody RS07 | Evil tree | Skill boost | Treasure trail | Shooting Star Štýl 1 Štýl 2 Štýl 3 Štýl 4 Štýl 5 Štýl 6 Štýl 7

Loading tip...

Autor článku: Koudy15x

V následujícím návodu se pokusím zachytit, jak na rychlý Dungeoneering v čase 15-25 minut. Tento návod je určený spíše pro zkušenější hráče, ale pokusil jsem se jej sepsat tak, aby byl srozumitelný i pro začátečníky. Pokud budete dodržovat všechny body tohoto návodu, měli byste mít průměrný čas flooru 20 minut. Tento návod není určen jen pro keyery, ale i pro zbytek teamu, který je taktéž velmi důležitý. Pokud je keyer vynikající, ale team je neschopný, není šance dát floor rychle.

1. Runy a Toolkit
2. Gatování
3. Následování keyera
4. Hlášení
5. Znalost levelů
6. Summoning
7. Keyer
8. Zbraně, armoury a ringy
9. Používání stěn
10. Sběr surovin
11. Bindování ammo
12. Psychologická stránka DG
13. Keyer's guide
14. Damage mastery


1. Runy a Toolkit
Vždy kupujte Toolkit a vyrobte si runy na Group gatestone (dále jen GGS), což jsou Law runy, na Gatestone (dále jen GT), což jsou Cosmic runy a runy na Cure, což jsou Astral runy.

Důvod: Na začátku každého dungeonu (dále jen DG) sesbírejte nějaké lepší jídlo a pár věcí na prodej, prodejte je, kupte 50× Rune essence a vyrobte cca 50 Cosmic run a 10 Astral run. Pokud nemáte bindnuté Law runy, vyrobte i ty, ideálně 50-70. Dále za zbylé peníze kupte Toolkit a zbytek peněz dropněte v base pro další členy teamu.

2. Gatování
Dobré gatování je základ rychlého Dungeoneeringu.

2.1 Základny (dále jen Base)
To je hloupost, proč by někdo gatoval base? Kdykoliv můžete použít Home teleport (dále jen HT) a dostat se tak do base.

Důvod: Pokud se chcete vrátit do base otevřít nějaké key door, stačí použít HT. Pokud jste na začátku nestihli udělat runy nebo koupit Toolkit, toto je správný okamžik.

2.2 Dveří
Gatujte každé dveře, které uvidíte; pokud tedy keyer nemá key nebo na ně nemáte level.

Důvod: Vždy je lepší, když dva lidé gatnou jedny dveře, než když to neudělají a dveře zůstanou negatnuté. Je to celkem zdržení, když keyer potom musí běžet přes půl mapy jen kvůli tomu, že jste negatnuli dané key nebo skill dveře. Gatujte i dveře blízko base, pokud narazíte na dveře daleko od base a nikdo nemá volný Gatestone, není problém zničit původní Gatestone a gatnout dveře nové, vzdálenější od base.

3. Následování keyera
Nenásledujte keyera, raději dělejte guardian doors (dále jen GD) hned, jak je uvidíte, případně je gatněte a nahlašte to keyerovi.

Důvod: Keyer běhá po dungu sem a tam a potřebuje vaši pomoc pouze tehdy, když je třeba gatnout dveře, vymlátit GD nebo otevřít skill dveře, tudíž je zbytečné ho pořád následovat. Buďte však rychlí, jakmile vás keyer zavolá, potřebuje vás hned, tudíž jakmile keyer zahlásí například "GTGD" (Group gatestone, guardian door) a vy neděláte nic důležitého, gatněte místo, kde jste, a běžte mlátit GD, které keyer nutně potřebuje. Po vymlácení, pokud nebudete potřeba, se zase můžete vrátit na předešlé, gatnuté místo, a pokračovat v cestě. Pokud v cestě narazíte na keydoor/skilldoor/GD, gatněte je a nahlašte keyerovi; pokud narazíte na lehké GD, sólujte je; hádanky, které je možné sólovat, sólujte také.

4. Hlášení
Hlaste všechny objevené keye (obvykle požívejte zkratku "GK YP" = got key yellow pentagram), které následně co nejdříve dropněte na Group gatestone. Nikde jinde keye nedropujte! Dále hlaste skill doors, otevřené dveře a prostě vše, na co narazíte, aby měl keyer přehled, co se u vás děje.

Důvod: Keyer je čtenář mapy. Dobrý keyer by se nikdy neměl zastavit, a proto potřebuje pro rychlý Dungeoneering mít přehled, co se v dungeonu děje - tudíž potřebuje vaše hlášení, aby věděl, co kde je. Toto je jedna z nejdůležitějších věcí, které jsou třeba pro rychlý dung! Pokud toto dělat nebudete, keyer se bude ptát ostatních členů teamu, aby mu to zjistili, což samozřejmě zpomaluje celý team. Tímto můžete nabrat 1-2 minuty na každém dungeonu.

5. Znalost levelů
Pokud chodíte se stálým teamem, hodí se znát levely druhých - aspoň přibližně. Pokud chodíte s náhodnými lidmi, hodí se vědět, kdo je maxed/high level.

Důvod:
Jakmile budete znát levely vašich parťáků, bude pro vás snadnější otevírat dveře, nebudete se muset sáhodlouze ptát, kdo má to a to, nebo to hledat v hiscores. S náhodnými hráči je to maličko horší, ale když se připojujete do party, zkuste občas zhlédnout total levely, abyste měli přehled, kdo je jaký skiller a u koho je největší pravděpodobnost, že ten požadovaný level bude mít.

6. Summoning
Nedělejte jiné familiary než Bloodragery - a ty pouze na warped floors.

Důvod: Jiný familiar, jako je třeba nosič nebo healer, je samozřejmě použitelný, ale nejvýhodnější je dělat bloodragery, jejichž special attack snižuje Defence a velmi efektivně zabíjí některé bosse. Bloodragery dělejte pouze na warped foors, na jiných floorech prakticky není těžký boss, na kterého by byl bloodrager potřeba. Nezapomeňte k ragerovi vždy udělat scrolly, které právě způsobují snížení Defence. Nejvíce využívaní jsou rageři na Warped Gulegu, kde pokud má celý team bloodragera, boss padne do minuty. Ragery dělejte, pouze pokud máte čas, nedělejte je, pokud máte například mlátit GD. Bloodragerův High alchemy je 32188 gp, takže pokud dostanete bosse, na kterého ragerů není potřeba, není problém je zpeněžit.

7. Keyer
Sledujte keyerův inventář! Pokud keyer řekne, že něco máte udělat, udělejte to! Ignorování keyera je ta nejhorší věc, kterou můžete udělat v rychlém DG.

Důvod: Ring of kinship má možnost sledování inventáře, výbavy a skillů kteréhokoliv hráče, který je s vámi v partě. Vy sledujte hlavně inventář vašeho keyera a hlídejte si klíče, které máte gated. Pokud uvidíte, že keyer sebere klíč, který vy máte gated, řekněte si o něj a opět ho dostanete na GGS. Bezodkladně ho běžte otevřit a případně regatněte, pokud za těmi dveřmi je něco, co nemůžete otevřít sami.
Toto je nejdůležitější věc pro rychlý dungeon!!
Můžete mít různý názor na keyerův rozkaz, ale uposlechněte ho. On je leader DG, tudíž on rozhoduje, co se udělá teď a co potom. Pokud chcete rychlý dungeon, mějte rychlou reakci, takže když keyer řekne GTGD all, udělejte to. Pomalá reakce týmu na GTGD může DG zpomalit až o 30-60 sekund. Opět sledujte keyerův inventář, pokud má málo jídla a není suicider, dropněte mu něco - on nemá čas si lootnout něco z GD, když stále někde běhá, ale vy ano, takže i kdyby to měl být váš poslední kousek jídla, bude dobré, když ho bude mít spíše keyer než vy.

8. Zbraně, armoury a ring
Jako zbraň mějte ideálně binded 2h (nejvyšší, který můžete), ring tier 10 Berserker, který samozřejmě stojí pár tokens, takže je spíše pro pokročilé, ale tak tier 6 si může dovolit každý. Do 50 Dungeoneering bindujte co nejvyšší 2h, 50-99 bindujte 2h + platebody (později vyměnit za Shadow silk hood - dále SSH, až vám padne), 100-119 je spoustu kombinací, ale nejčastější je 2h, SSH a platebody, které lze nahradit za Hexhunter bow nebo Blood necklace. 120 DG a více je nejvýhodnější bindnout 2h, SSH, platebody a platelegs (platebody a platelegs vyměnit za Hexhunter bow a Blood necklace, až vám padnou).

Důvod: 2h je mnohem výhodnější než rapier, battleaxe, spear. Společně s Berserker ringem vytváří smrtící kombinaci, která je použitelná na kterákoliv monstra díky Slash a Crush útoku. Jakákoliv jiná kombinace zbraně a ringu je k ničemu, anebo není zdaleka tak výhodná. Špatné bindování v čase celého dungeonu také hraje roli, pokud máte zbraň, plate a shield a k tomu Tank ring, tak při guardian doors, kterých je po celém dungu naseto mnoho, to nedělá dobrotu. Pokud máte binded Hexhunter bow, jednoznačně používejte Desperado ring. Díky této kombinaci dokážete zabít mága dřív, než stihne sundat půlce teamu SSH a tím vás zbavit spousty jídla.

9. Používání stěn
Pokud jsou v místnosti zdi, použijte je.
Počkat. Já myslel, že jsou určeny pouze jako dekorace!

Důvod: Nebojte se používat zdi v místnosti, zachrání vám tuny jídla.
Nějaké příklady: Běh kolem zdi, pokud jste byli zbaveni účinku SSH mágem. Zbavíte se tak otravných warriorů, kteří vám dokážou uškodit a sebrat spoustu jídla. Použitím stěn dokážete izolovat mágy od rangerů a warriorů (obzvláště Brute) dle potřeby, což dokáže významně pomoct a ušetřit jídlo zbytku teamu. Luring však nesmí trvat dlouho, jinak to potom zdržuje celý Dungeoneering, což také není dobré.

10. Sběr surovin
Sbírejte herby, seedy, blue charmy (pouze na warped floor) a k tomu druhotné suroviny dle Summoning levelu; na Occult floors, pokud nemáte v teamu Hexhunter, se vyplatí sekat nějaké logs na luky - kvůli Necrolordovi.

Důvod: Herby kvůli potionům, všechny high level herby a seedy (Magebane, Lycopus, Buckthorn, Winters grip). Blue charmy pouze na ragery, ale blue charmů není nikdy dost, takže sbírejte všechny, které najdete. Vyplatí se i lootovat truhly, bývá v nich spousta herbů a právě blue charmy tam naleznete téměř pokaždé. Vytěžte pár Gorgonite a Promethium ložisek, které později použijete na ragery, ale zase to nepřežeňte, ať potom máte místo na jídlo a nemáte v inventáři samé ores. Hodí se i vylootované coins. Logs sekejte dle levelu, ideálně Entgallow nebo Gravecreeper.

11. Bindování ammo

Základní bindování je 125 items, hodí se ale udělat quest Salt in the Wound, po jehož splnění máte možnost bindnout až 225 items, což se hodí zejména pro Hexhunter bow.
Já osobně binduji Law runy, nemusím je každé kolo vyrábět a hodí se na c1s. Kdo vlastní Hexhunter bow, jednoznačně binduje Sagittarian arrows. Další možnost bindování je vlastnit Celestial Surgebox, který lze získat pouze z dropu z Mage, kam se dají nacpat runy na Surge kouzla.

12. Psychologická stránka
V následující části návodu se pokusím nastínit psychologickou stránku Dungeoneeringu a vysvětlit, co vede hráče k některému jejich chování.
Dobře, přečetl jsem si návod, ale pořád dělám dungeony za 25 minut. Jak je to sakra možné? Říkal jsi, že to dáme za 15 minut, ale to je nemožné!

Zrovna teď jste posbírali team a jste připraveni zvládnout 12 floors v následujících 3 hodinách, ale při vašem 3-4 dungeonu si všímáte zhoršení teamu, i když víte, že předchozí 3 dungeony byly velmi rychlé. Důvod je velmi jasný, hráči začínají být méně aktivní, nejsou tak pozorní jako na začátku, začíná je to třeba trochu nudit, nebo zapomínají gatovat místa. Jsme jen lidé a dělat takto aktivně věci 3 hodiny v kuse je prakticky nemožné. Hlavně začínáme přemýšlet o věcech, které bychom mohli dělat místo dungování. Patří mezi ně třeba prohlížení internetu, chatování s přáteli na ICQ, prozrazování osobních informací na Facebooku... Takto přestáváme na samotný Dungeoneering dávat pozor.
Když jsem začínal keyovat fast dungeony a vzal třeba lidi se slabším Dungeoneeringem než obvykle, hráči byli šokováni rychlostí okolo 20 minut - low level worldy jsou většinou rády za 40 minut, a najednou se to zvládlo za 20minut. Inspirovalo je to, aby se snažili a další dungeon se opět povedl takto rychle. Respektovali moje rozkazy a reagovali na vše velmi rychle. Díky tomuto se velmi dobře bavili, nenudili se, tudíž dungovali efektivně. Obvykle se dá stihnout tak 2-4M xps při 100+ DG, když děláte tyto dungy.

Nicméně…
Po nějaké době hráči brali tuto rychlost za samozřejmost a začali ztrácet zájem se snažit. "To není moje chyba, nejspíš za to může ten druhý." Lidé zapomínají důvody jejich úspěchu - například hlášení gates, gatování, pomalá odezva na GTGD apod., takže průměrný čas DG vzroste o 3-5minut.
Nezapomeňte, že keyer je taky jenom člověk, sice mnohem zkušenější, ale také může na něco zapomenout. Zkuste si pamatovat key doors a případně odpovědět na keyerův dotaz. Moc mu to pomůže, jinak by tam musel běžet, aby zjistil, co tam je.

12.1 Gatujte dveře, hlaste dveře a případně dávejte méně zkušeným za úkol gatnout ty a ty dveře
Tohle je efekt domina, když lidé vás uvidí, jak se snažíte co nejvíce a nejefektivněji pomoct keyerovi, gatovat dveře, hlásit klíče, tak se vás pokusí napodobit, budou se také snažit a významně pomáhat keyerovi.

12.2 Dovednost týmu se zvýší 5x, pokud celý team má přehled o mapě

12.3 Dobrý team má dobrého keyera, nejlepší team má 5 keyerů
Například když dropnete GGS do GD, team by měl automaticky a bez toho, aby mu to keyer musel říkat, přenést GGS dále, nenechat ho v prázdném GD, kam si pro něj potom keyer musí doběhnout. V dnešní době tohle vidíte jen v málo teamech.
Pokud všichni znají rozložení dveří na mapě, budou vědět, kudy se nejspíše půjde, a budou se tak moci podle toho zařídit, přenášet GGS apod.

12.4 Rychlost mapy závisí zejména na gatování
Odvedl jsem dobrou práci! Otevřel jsem moje dveře, které vedly do DE (dead end, slepá ulička), můj gate již nebude potřeba!
Váš gate je potřeba; vždy, jakmile dosáhnete DE, regatněte. Otevřete mapu a koukněte se, jestli ve vaší oblasti nejsou nějaké dveře, které by mohly být key nebo skill doors. Poté pokračujte do GTGD, pokud je nějaké zrovna potřeba. Po cleannutí GD, když vás nebude třeba, vraťte se ke svému gate a běžte do té lokace, kde je možná potřeba gatnutí. Někdy se může stát, že vám keyer dá povel, abyste běželi k některým dveřím dříve, než skončí GD. Udělejte to. Keyer zná mapu daleko lépe než vy, protože se v ní v jednom kuse pohybuje, běhá a posouvá GT na potřebná místa.

12.5 Váš gate by nikdy neměl být volný
To znamená, že jste failnuli gatnout například bosse, který vás jednou hitnul, nebo jste prostě zapomněli dropnout gate. Důsledkem tohoto může být to, že tým začne být trochu zmatený/líný. Je to jedna z velmi nepříjemných věcí, která se může v DG stát.

12.6 Jak se chovat, když máte v teamu nooba
Chovejte se k nim, jako byste byli počítač. Toto je použitelné i v real life. Na každého nooba jinou medicínu. Buďte přívětiví a buďte praktičtí i přes jejich chyby nebo provokativní chování, pamatujte, že oni nestojí za to být na ně naštvaný/á a plýtvat na ně svou energií.

12.7 Jak se chovat, když máte v teamu skilled nooba
Potkáte někoho nepříjemného a nenáviděného, který je v každém směru mistr DG, je nejspíše nevyspělý a odsuzován kolektivem. Snažte se co nejvíce snížit vaši netoleranci k takovýmto lidem. Pokud jste rozumní, určitě to lehce poznáte. Další členové vašeho teamu poznají, čeho se svým chováním snažíte dosáhnout a začnou ho tedy více tolerovat, jen aby ten DG už byl hotový a nemuseli jste se tu s ním hádat.

12.8 Nedungujte s level 3 skillers
Důvody:
1. Redukují počet Gatestones v teamu o 1.
2. Redukují průměr Prayer levelu teamu, takže Prayer potiony, které vyrábějí, nestojí za nic.
3. Combat potiony, které vyrábějí, vám zdaleka nenahradí pátého hráče.
4. Nepotřebujete altar, vždy se v DG nějaký najde - a když ne, jedna smrt vás taky nezabije, altar si obvykle vezme 2minuty na každém dungu se vším všudy.
5. Musíte cleanovat veškeré místnosti, kde skiller je potřeba, např. emote room nebo levers.
6. Snížení průměrné síly monster v DG se sice hodí, ale je to o tak málo, že to skoro nepoznáte.
Asi byste přišli na další a další důvody, proč říci NE level 3 skillerům.

13. Keyer‘s guide aneb Jak používat GT efektivně
Pro dnešní dungeon jste se rozhodli, že budete keyovat, vidíte temný blue triangle ve vašem inventáři, ale nevíte, kdy a kam ho dropnout? Zde si přečtete, jak na to.

13.1 Pokud váš team ještě nemá žádné gates, nesete GGS i sebe
Důvod: GGS zvedá váš počet Gatestones o 1, jakmile dosáhnete lokace, kde se jako keyer oddělujete od teamu, dropněte GGS a vyrobte si v inventáři GT pro gatnutí dveří, kam doběhnete, pokud bude potřeba přesun GGS.

13.2 Snažte se udržovat váš GT v lokaci, kde je nejvíce key doors
Důvod: To je snad jasné, je výhodné mít gated lokaci, kde je hodně key doors přímo keyerem, který nemusí předávat klíče po jejich nalezení hráčům, nýbrž si tam doběhne a otevře si dveře sám, což je lepší i pro lepší přehled o mapě.

13.3 Pokud GD má 4 dveře a mapa vypadá, že minimálně 2 z dveří povedou dál, než do DE, dropněte zde GGS
Důvod: Kvůli rychlému přístupu teamu k těmto zbylým dveřím. Je lepší GGS nenosit pořád s sebou, nemusíte pak běhat tam a zpět.
Pokročilí keyeři často pověří kamaráda, aby nesl GGS s teamem (dragování), ušetří to hodně času a keyer toho méně naběhá.

13.4 Váš Gatestone je jídlo
Když se teleportnete z těžké roomky, kde schytáte pěkných pár ran a teleportnete se k GGS, damage schytáte; pokud se teleportnete k personal GT, damage se vynuluje. Může to být jedna z vašich největších výhod jako keyera, používat právě personal Gatestone v těchto situacích.

14. Damage mastery
V téhle sekci popíšu, proč někteří hráči mají ve vyhodnocování pořád titul Berserker.

14.1 Vnikání
Vlezte do každé room dvojklikem, aktivujte magic protect při otevírání dveří, mějte připravenou myš na zbylé 2 protecty a měňteje vevnitř, pokud potřebujete.
Důvod: Zkoumání room, potom zapínání prayeru a konečně potom vcházení do room opravdu DG zpomalí, někdy to může být až 1 minuta na každém flooru.

14.2 Útok první, switch druhý
Váš 2h by měl být nastaven na SLASH mode, s tím vždy útočte na každé monstrum a po kliknutí "attack" se snažte co nejrychleji změnit styl útoku na CRUSH, pokud hitnete Forgotten warriora 1hit SLASH, nic se nestane, ale snažte se na CRUSH změnit co nejrychleji po kliknutí na "attack".
Důvod: Každé 3 sekundy ztrácíte 300 damage v průměru, které by monstru mohlo být nahitováno, zatímco vy switchujete. Máte velkou šanci, že stihnete switchnout dříve, než zaútočíte, tak proč čekat. Spojíte tak potřebný čas na switch a potřebný čas na doběhnutí k monstru v jedno, což potěší.

14.3 Lootujte až po vymlácení
Snažte se tohle dělat, jediná výjimka je, když máte málo LP a nutně potřebujete jídlo.
Důvod: GD blokuje cestu keyerovi, takže byste nejdříve měli room vyčistit, aby keyer mohl běžet dále, a poté teprve lootovat.

14.4 Útoky na dálku
Když uvidíte level 3 shade/warrior/ranger/mage atd. na druhé straně room, než stojíte, vyplatí se mít po ruce Hexhunter bow, nebo pokud máte runy, tak vystřelit spell. Na 99 % umřou a nemusíte k nim běžet.

14.5 Lurujte monstra ke dveřím
Poslední 1 nebo 2 monstra se snažte nalákat ke dveřím, vždy 1 útok a 1-2 políčka poodejít, ušetříte nějaký čas a po vyčištění roomu můžete ihned otevírat dveře.

14.6 Připravujte se, pouze když jste volní
Dělejte bloodragery/runy, když nejsou absolutně žádná GD k udělání; jakmile uvidíte v chatu "GTGD", zahoďte všechno, co děláte a běžte tam pomoci při mlácení GD.


To je ode mě vše, doufám, že vám tento článek pomůže, a těším se na vaše 15 minutové DG!