Runescape - Největší CZ/SK Runescape fan web - RSko.cz

RSko.cz

Návody, Questy, Příručky,...

Projekty: Platick návody RS07 | Evil tree | Skill boost | Treasure trail | Shooting Star Štýl 1 Štýl 2 Štýl 3 Štýl 4 Štýl 5 Štýl 6 Štýl 7

Loading tip...

Autor článku: Devotion Xp

 

Pro požadavky na tuto minihru viz 'Skilly a speciální postavy'

Zdravím a vítám vás u mého skromného tutoriálu na novou 'minihru' PoP. Rád bych se spíše zaměřil na vaše dotazy, základní informace si jistě dokážete zjistit i beze mně, a tak je pouze nastíním pro ty, kteří neradi čtou wikipedii. Pokud máte nějaký dotaz ohledně strategie či něčeho jiného v této hře, ptejte se buď zde na fóru nebo přímo ve hře v clan chatu (pokud jsem online).

 

Tato nová hříčka byla původně návrh na nový skill, Sailing (česky námořnictví), ale prohrála v souboji s Dungeoneeringem, a tak se Jagex rozhodl, že ji udělá alespoň jako minihru. Ve hře jde o to, že posíláte své lodě na cesty (Voyages), ze kterých vám při úspěchu přivezou suroviny, zkušenosti pro posádku lodi a sem tam nějaký ten prastarý svitek (o tom se ještě rozepíšu). Minihru najdete severně od Port Sarimského lodestone, a vede do ní teleport, neboť je v jiné dimenzi než zbytek RS světa. Abych to uvedl na správnou míru, váš přístav je ve světě RS, bohužel je ale jeho pozice mimo mapu, a tak je v rámci hry řešen jako jiná dimenze.

 

Co z toho všeho máte? Spoustu věcí, které se jinak získat nedají. Ale hlavně, tato minihra je velmi zábavná, a to i dle mého měřítka. Je to vlastně taková lepší, zábavnější a propracovanější Miscellania. Rozhodně se vyplatí to alespoň zkusit, protože během času, kdy jsou vaše lodě na cestách, můžete skillovat.

 

Lokace

Ve hře je celkem 6 lokací, ze začátku máte k dispozici pouze tu první. Každá lokace je spojená s nějakou surovinou. V první lokaci, The Arc, se budete setkávat se zlatem a dřevem (bambus). V druhé lokaci, The Skull, se vám odemkne přístup ke střelnému prachu (Gunpowder). Zatímco druhá lokace se dá snadno odemknout za dva dny, odemknout třetí mi bude trvat nejméně 15 dnů. Ve třetí lokaci bychom se pak nejspíše mohli setkat se železem (Slate).

 

Cesty

Cesty jsou v této hře hlavní pointou. Své lodě, obohacené o upgrady a plné posádky, posíláte na cesty, ze kterých si přivážíte zboží. Každá cesta je označena stupněm obtížnosti a vyžaduje nějakou kombinaci tří lodních atributů (Combat, Morale, Seafaring). Čím blíže bude loď vyslána na cestu ke splnění těchto atributů, tím větší šanci bude mít na úspěšné dokončení této cesty. Pokud atribut lodi dosáhne nebo překročí požadované množství, šance pro tento atribut bude 100%. Pokud cesta vyžaduje víc než jeden atribut, pak se souhrnná pravděpodobnost na úspěch bude počítat jako pravděpodobnost na úspěch v atributu, ve kterém jsou vaše šance nejnižší.

 

Pokud na cestách neuspějete, vracíte se jako poražení, nic nezískáváte a musíte nést následky. Buď je vaše loď poškozena (pak buď musíte zaplatit dřevem za její opravu, nebo čekat, dokud nebude opravena, což většinou trvá kolem jedné hodiny), anebo došlo k úmrtí člena baší posádky, což je podle mého názoru mnohem horší, nicméně mnohem méně časté.

 

Na první pohled se může zdát, že je tato hra pouze o štěstí, brzy ale zjistíte, že opak je pravdou. Neúspěchu se dá ve většině případů vyhnout, a s dobrou strategií se dá v 3/4 veškerých cest s přehledem dosáhnout 100% na všechny potřebné atributy. Docílíte toho výměnou a expertízou lodních atributů a posádky lodi před každou cestou. Je třeba před vysláním lodi zjistit, kolik bodů potřebujete v kterém atributu na dosáhnutí 100% pro každou cestu, a uzpůsobit podle toho složení posádky a předměty na lodi.

 

Každý den máte k dispozici 12 nových cest, nové dostáváte vždy o půlnoci. V jednu chvíli se vám můžou zobrazit jen tři, a další ze seznamu se vám zobrazí při dokončení nějaké cesty nebo pokud nějakou zahodíte, což nedoporučuji, protože zejména ze začátku je velmi lehké všech 12 za den stihnout. Dále můžete zkoušet štěstí na speciálních cestách (Special Voyages). Tyto se vám odemykají víceméně náhodně a většinou skrývají mnohem lepší zboží (nebo i prastaré svitky), nicméně jsou obyčejně velmi těžké a osobně mám u nich problém dosáhnout více, než 30% úspěšnosti. Takže je buď nedělám, nebo na nich ztroskotávám.

 

Jak vidíte, již ve druhé lokaci lze získat prastaré svitky, nicméně požadované atributy jsou poněkud vysoké (přesto je však dobré zkusit své štěstí).

 

Lodě

Lodě máte na začátku k dispozici dvě, a je dobré je obě používat. Nakupte tedy posádku pro obě lodě a snažte se je využívat tak, abyste co nejvíc využili jejich potenciálu. Pokud byste používali pouze jednu, měli byste pravděpodobně větší šance na úspěch na cestách, nicméně vaše denní dávka cest by vám trvala 2x déle.

 

Lodě mají své atributy a kromě základních třech, o kterých jsem mluvil, a které potřebujete na splnění požadavků, je zde také 'Speed', neboli rychlost. Tento atribut zrychluje vaši loď a zkracuje čas, po který jí cesta trvá. Nedoporučuji se o tento atribut starat nebo se ho snažit co nejvíce zvýšit, pokud nemáte 100% ve třech základních.

 

Atributy lodí se dají zvyšovat pomocí lodních upgradů. Máte k dispozici 5 'slotů' na každé lodi. Jsou jimi Ram (nárazník), Deck Items 1-2 (lodní vybavení), Hull (trup lodi) a Rudder (kormidlo). Ve všech slotech můžete mít naráz aktivovanou pouze jednu věc, a za suroviny si můžete odemykat nové, lepší vybavení. Ovšem hlavní výhodou je, že si toto vybavení můžete neustále podle chuti měnit, takže si před každou cestou nastavte kombinaci vybavení takovou, abyste měli co největší pravděpodobnost na úspěch. Zejména pak doporučuji se podívat na 'Hull', kde za poměrně nuzný peníz lze nabýt velmi slušného celkového vylepšení.

 

Posádka

Tady se teprve dějí věci a vychází najevo taktičnost celé minihry. Přestože lodní vybavení poměrně znatelně ovlivňuje konstelaci lodních atributů, prim v tomto hraje zvolená kombinace posádky. Každá loď potřebuje kapitána a posádku a unese právě jednoho kapitána a 5 mužů (či žen). Posádku najímáte v 'Crew Roster' a každý den vám je umožněno zakoupit až 12 nových postav, jejich nakupování či vyhazování ze seznamu funguje stejně jako u výběru cest.

 

Základní postavy jsou trojího druhu, každá specializovaná na jeden ze tří hlavních atributů. Doporučuji, abyste si ze začátku pořídili 10 rozumně vybraných postav tak, aby žádný ze základních atributů příliš nezaostával. Až budete mít obě lodě plné, koukejte se po posádce s hodnotou atributu 150, a postupně je vyměňujte za starou posádku s horším hodnocením.

 

Dále zde najdete takový polo-speciální typ posádky. Jedná se buď o hybridy (například kyklop), kteří se nespecializují a atributy mají distribuované do více složek. Pak jsou zde postavy, jejichž atributy jsou horší než u ostatních, ovšem mají speciální schopnosti. Speciálními schopnostmi jsou:

 

Eager - Zvyšuje atribut Morale u členů lodi

Plucky - Zvyšuje atribut Combat u členů lodi

Eagle-Eyed - Zvyšuje atribut Seafaring u členů lodi

Misery guts - Snižuje atribut Morale u členů lodi (mívá vysoké atributy jako kompenzaci)

Cowardly - Snižuje atribut Combat u členů lodi (mívá vysoké atributy jako kompenzaci)

Short Sighted - Snižuje atribut Seafaring u členů lodi (mívá vysoké atributy jako kompenzaci)

Good fortune - Zvyšuje pravděpodobnost výskytu náhodné události při cestě (nesčítá se)

Rallying Cry - Zvyšuje zkušenosti získané členy lodi o 10% (nesčítá se)

Merchant - Zvyšuje množství získaného zboží z úspěšné cesty o 10% (nesčítá se)

Solidarity - Přidává +25 nebo +50 ke všem atributům všech ostatních členů lodi (nesčítá se)

Staunch - Položí svůj vlastní život za jiného člena lodi v případě, že by měl po neúspěšné cestě umřít

 

Co se polo-speciálních postav týče, ze začátku se budete setkávat spíše s postavami se schopnostmi Staunch, Merchant a Solidarity. Silně doporučuji pořídit si postavu se schopností Solidarity, je to nutnost na cestách, kde je potřeba více než jeden atribut.

 

Budovy

Další věcí, která vám bude sát suroviny z kapsy, jsou upgrady budov. Věšina těchto upgradů vyžaduje velké množství surovin, hlavně pak železa, a tak vás tato kategorie nebude ze začátku příliš vzrušovat. Je však dobré si tuto kategorii nejméně jednou prolistovat, abyste věděli, v jakých sumách se pohybují ceny upgradů. Navíc už ze začátku se dají některé budovy vylepšovat, a i když většinou přidávají jen pár procent do příjmu surovin, či zvyšují pravděpodobnost náhodných událostí, některé z nich rozhodně stojí za pozornost. Doporučuji se zejména podívat na vylepšení Shipwright a Warehouse, neboť jsou poměrně levné a stojí za to.

 

Občané

V přístavu žije a pracuje velké množství lidí. Spousta z nich vám bude oporou a také vám bude poskytovat speciální cesty a náhodné události. Pojďme si je tedy představit:

1) Partner - Bývalý vlastník přístavu, který vám svůj přístav 'dal'. Jeho práce je dohlížet na Navigátora, takže vlastně není pro vás nijak zajímavou postavou. To za předpokladu, že se nestaráte o příběh za tímto vším, který je pro mnohé hlavní složkou celé této minihry.

2) Navigátor (The Navigator) - Velmi důležitá postava, stará se o dokumentaci a administraci přístavu. U Navigátora nastavujete, jaké svitky byste rádi ulovili, a on Vám podle toho servíruje speciální cesty. Také u něho nastavujete, na jakou lokaci mají vaši kapitáni zaměřit kurz. To je velmi důležité, neboť jak jsem již předeslal, z každé lokace si odnášíte jiné suroviny.

3) The Black Marketeer (Překupník) - Tohoto 'borce' si oblíbíte, a to i přesto, že je doslova 'na dvě věci'. První věcí je to, že vám každý den umožní zakoupit si u něj dané množství surovin za Western coin (západní měna), což je RS zlato (gp), a toho máme všichni dost. Ze začátku vás bude zásobovat dřevem a zlatem, později i střelným prachem a věřím, že jeho sortiment nezaspí pokrok vašeho impéria a časem vám nabídne i lepší materiál. Další příjemná schopnost pana Překupníka je, že vám, znovu za 'západní peníz', s chutí opraví lod', na jejíž opravu byste museli čekat hodinu. V mém přístavu byl navíc Překupník první, kdo mě obohatil náhodnou událostí, za kterou mě vyplatil v užitečných rerollech.

4) The Barmaid (Šenkýřka) - U této chapadly obdařené 'slečny' si můžete zakoupit pivo, nebo si každý čtvrtek vyslechnout nějaký 'drb', který vám poodhalí další část příběhu a zpřístupní vám speciální cestu, příběhově spojenou s tím, co vám řekla.

5) Meg - Tato postava je takovou minihrou v minihře. Meg je mladá a značně šílená dívenka, která je vaším největším fanouškem a jednou týdně se za vámi podívá do přístavu. Zeptá se vás na rady ohledně jejího dalšího 'dobrodružství', a podle toho, jak užitečné rady jí dáte, vás odmění částí toho, co se jí podařilo nasbírat.

6) Další - Jsem si jistý, že postupem bude odemknuta další pracovní síla, a až se tak stane, seznam bude doplněn

 

Skilly a speciální postavy

Abyste mohli tuto minihru vůbec začít, musíte mít alespoň jeden z 6ti skillů na úrovni 90+. Tyto skilly jsou Fishing, Prayer, Thieving, Slayer a RuneCrafting. Ke každému skillu je přiřazena jedna Speciální postava, se skilly respektive to jsou The Whaler (Velrybář), The Missionary (Misionář), The Convict (Odsouzenec), The Assassin (Vrah) a The Occultist (Okultista). Každý z těchto pánů má svůj příběh a každý z nich vám jednou za čas zpřístupní speciální cestu. Jejich cesty vždy buď odkrývají jejich minulost, nebo z nich lze získat prastarý svitek, nebo z nich prostě je velké množství surovin.

Pokud nemáte všechny výše uvedené skilly na úrovni 90+, nezoufejte, já sám mám pouze Fishing na 90+, a nijak mě to zatím neovlivňuje. V jednu dobu lze mít v přístavu pouze jednu z těchto postav, a tak pokud máte pouze jeden skill 90+, zůstane vám tam jedna postava, dokud nedáte další skill na požadovanou úroveň.

 

Příběh

RuneScape hraje spousta lidí, kteří se hodně zajímají o herní přiběh, a tato minihra byla stvořena v podstatě pro ně. Hraním totiž odkrýváte minulost oblasti, na kterou se vztahují mnohé reference a články v knihách nejen Varrocké knihovny. Poté, co byl tento 'skill' přemožen pseudoskillem Dungeoneering, bylo po Jagexu mnoha lidmi požadováno, aby byl vytvořen alespoň nějaký způsob odkrývající dějiny tohoto zajímavého území. Pro odkrytí veškeré historie již ovšem musíte mít všech 6 speciálních postav k dispozici. Otázky na dějiny tedy směřujte spíše na oficiální fórum RSka, neboť já si o tom poznámky nedělám, ani to hlouběji nestuduji.

 

Speciální události

1) Náhodné události - Jednou za čas se vám odemkne nějaká náhodná událost v přístavu, většinou po promluvení s členem pracovní síly. Často se v ní vtělíte do oné osoby a plníte s ní nějaký úkol, odhalujíc její minulost. Také tím získáváte rerolly a další užitečné věci.

2) Mini-minihry - V předešlém bodě je uvedený takový typ mini-minihry, se kterým se lze setkat v přístavech. Jsou většinou velmi jednoduché a stojí za to je dělat. Také výše zmíněná Meg spadá do této kategorie a zpestřuje herní zážitek. Navíc vám zpříjemní čekání na návrat lodí.

3) Reference - Tato minihra je plná referencí na všemožné věci. Pokud netrávíte hodiny na internetu a neumíte anglicky, nejspíš se vám je nepodaří odhalit. Ne že by bylo o co stát, ale u některých se dá celkem zasmát. Nebudu zde listovat všechny, na které přijdu, neboť skoro každé jméno je referencí na něco, a tak uvedu pouze dva příklady.

Tak například, pokaždé, když se bavíte s Meg, je jedna z možností ukončení rozhovoru 'Shut up, Meg', což je reference na známou hlášku z TV sitcomu 'Family Guy' http://www.youtube.com/watch?v=Yx4jQ0bluN4

Druhou, velmi plytkou referencí je ostrov s názvem 'Tuai Leit', který se vyslovuje stejně jako Twillight, film který jistě znáte ze svých nočních můr.

 

Odměny

A jako poslední to, co vás nejspíše zajímá nejvíce. Většina z vás stejně přeskočila až sem. Pro odemknutí odměny musíte nalézt 4 části prastarého svitku pro tu danou odměnu. V této fázi máme k dispozici tři typy odměn.

1) Recipes (recepty) - K dispozici je zatím pouze jeden recept, ten ovšem stojí za pozornost. Jedná se o 'Rocktail Soup' (polévka z rocktaila). Je to nejlepší jídlo ve hře, bude možné vařit jej přímo v přístavu po odemknutí této odměny s Cooking 90+.

2) Armour (zbroj) - Tři nové druhy armouru, Tetsu (melee), Death Lotus (ranged) a Sea Singer (mage), údajně jsou nejlepším vybavením ve hře. Všechny tři se skládají ze tří částí: tělo, nohy a hlava, každá část vyžaduje 4 svitky na odemknutí. Bude ji možnost ukovat/vykouzlit/ušít pomocí úrovně 90+ ve skillech Smithing/RuneCrafting/Crafting.

3) Scrimshaws (mušle) - Těchto je nyní k dispozici 10 a jsou to předměty, které se vkládají do nového armour slotu, kapsy. Dávají všelijaké bonusy, ale odemykat je má cenu asi až po odemčení všeho ostatního, tyto bonusy vás ze židle nezvednou. Dělají se pomocí skillu Fletching a jsou následující:

 

- Level 85 - Rock-crushing Scrimshaw - Dává vám šanci rozdrtit rudu při kutání, přeměňujíc ji v Mining zkušenosti

- Level 85 - Log-splitting Scrimshaw - Dává vám šanci na rozpůlení polínka při sekání dřeva, přeměňujíc toto polínko ve Woodcutting zkušenosti

- Level 90 - Tree-shaking Scrimshaw - Obohacuje vás o další ptačí hnízda (Bird's nest) a implingy při sekání stromů

- Level 90 - Gem-finding Scrimshaw - Dává vám šanci nalézt dražší gemy při Miningu

- Level 92 - Scrimshaw of the Elements - Přidává útočný bonus všem elementárním kouzlům

- Level 92 - Scrimshaw of Vampyrism - Každý úspěšný melee úder vysává z nepřítele životy a přidává je vám

- Level 92 - Scrimshaw of Cruelty - Přiděluje každému ranged výstřelu možnost otrávení či vykrvácení cíle

- Level 95 - Scrimshaw of Strength - Přidává 3% šanci na kritický úder s melee zbraní

- Level 95 - Scrimshaw of Ranging - Přidává 3% šanci na kritický úder s ranged zbraněmi

- Level 95 - Scrimshaw of Magic - Přidává 3% šanci na kritický úder s kouzly

 

Počítejte prosím s tím, že zde mohu uvést pouze to, k čemu jsem se sám dostal, nebo to, co se dozvím z jiných zdrojů. Je pravděpodobné, že mě v této minihře předběhnete, pokud budete chtít. Pak ale počítejte s tím, že zde nenajdete nic, co jste již nevěděli. Navíc na většinu otázek odpovídám přímo ve hře a sem je nepíšu.